Waar kunt u hulp bij verwachten?
Het is niet zinvol veranderingen in gang te zetten zonder kennis
van de huidige en de gewenste situatie. Doe je dit wel, dan is
het niet gek dat er weerstand ontstaat. Mensen zijn namelijk niet
tegen verandering, maar wel tegen onvolledig gemotiveerde en daardoor
onlogisch lijkende veranderingen. Het is dus belangrijk eerst
heel goed en concreet te weten hoe het nu gaat in uw organisatie
en waarom. Vervolgens is het zaak te definiëren wat er aan
die situatie precies onwenselijk is, wat u wilt bereiken en –
misschien wel het belangrijkste – wat u en de rest van de
organisatie er -onbewust- aan doet om die gewenste situatie te
dwarsbomen. Als u er zelf middenin zit, is het heel moeilijk alles
scherp en objectief te zien.
PS:Blankert
observeert en onderzoekt de huidige situatie, deelt de bevindingen
en komt samen met de betrokkenen tot een stappenplan om de wenselijke
situatie te realiseren.
Uitgangspunten
Veel organisaties zijn bewust en actief bezig zich te ontwikkelen.
Je hoeft de websites maar te bekijken en je ziet dat iedereen
het belangrijk vindt dat de organisatie een lerende, klantgerichte
organisatie is, mensen eigen verantwoordelijkheid
hebben en nemen, dat de processen LEAN zijn
ingericht etc. In de praktijk blijkt echter dat dit ook de struikelblokken
zijn. Want mensen hebben zo hun redenen om te blijven doen wat
ze altijd deden. Bovendien zijn dit begrippen waar iedereen het
in theorie mee eens is, maar waar iedereen in de praktijk zo zijn
eigen gedachten en aanpak bij heeft.
PS:Blankert
brengt het gesprek over deze begrippen op gang en draagt zo bij
aan de noodzakelijke cultuuraanpassing. Door intensief aanwezig
te zijn, de juiste mensen met elkaar samen te laten werken, te
letten op het constructief benutten van de aanwezige diversiteit
en door bespreekbaar te maken wat mensen eventueel belemmert,
helpt zij u uw voornemens in de dagelijkse praktijk te implementeren.
Expertisegebieden
Verbeteren aanspreekcultuur
Veel productiviteit gaat verloren door het niet of te
laat bespreekbaar maken van irritaties en zorgen. Aanspreken klinkt
al als iets waar je je toe moet zetten. PS:Blankert
helpt bij het ‘normaal maken’ van vragen stellen,
verbazingen uitspreken en toelichting geven op waar een reactie
vandaan komt. Dat zou je ‘werken aan een aanspreekcultuur’
kunnen noemen.
Continu Verbeteren
PS:Blankert
gelooft niet in grote verandertrajecten, maar in tijdens het werk
kleine verbeterstappen zetten, kijken wat wel en niet werkt en
weer verder verbeteren. In actie leren van en met elkaar om de
klant het beste te kunnen bieden.
Benutten van diversiteit
We weten het in theorie allemaal: iedereen is anders
en diverse teams presteren beter. PS:Blankert
helpt dit ook in de praktijk toe te passen. Dat kan met behulp
van een taal zoals Management Drives of Belbin Teamrollen, maar
ook door aan te sluiten op een taal die in uw organisatie wordt
gebruikt.
Effectieve besluitvorming
Om prestaties te verbeteren, moeten er besluiten worden
genomen. Wat gaan we wel doen? En wat niet? Bij een goed besluit
wordt alle relevante informatie meegenomen – ook die van
de minderheid. Dat voorkomt ook ‘weerstand’ achteraf.
PS:Blankert
gebruikt o.a. technieken uit Deep Democracy om dit voor elkaar
te krijgen.
Verwaarloosde organisaties
Veel teams hebben zo veel veranderingen en onzekerheid
achter de rug, dat er een ernstig gebrek is aan vertrouwen en
focus. PS:Blankert
werkt met teams aan herstel van vertrouwen door met elkaar duidelijke
afspraken te maken en die ook met elkaar te handhaven. Vervolgens
werken we aan het weer opbouwen en ontwikkelen van het team.
Teams met ‘gedoe’
Irritaties, frustratie, gedoe, afhaken, geroddel bij
de koffieautomaat? Dat gaat allemaal ten koste van de prestaties.
PS:Blankert
gaat met het team op zoek naar de achterliggende oorzaken en maakt
‘het gedoe’ productief. Soms is het al voldoende om
met een aantal mensen uit een team aan de slag te gaan.
Reflecteren in Actie
Als je als team of als individu niet voor elkaar krijgt
wat je wilt en verbetertips niet voldoende helpen, is het raadzaam
je eigen aandeel eens kritisch onder de loep te nemen. Aan de
hand van concrete praktijkcases helpt PS:Blankert
bij het herkaderen van aannames, waardoor ander gedrag mogelijk
is met andere (hopelijk betere!) resultaten tot gevolg.
PS:Blankert
zorgt voor meer rendement door meer en beter samen te
werken.
|